Poradnik dla początkujących użytkowników przyczep samochodowych – jakie są najważniejsze aspekty, o których warto pamiętać?
Decyzja o zakupie przyczepy samochodowej to zaledwie pierwszy krok. Na rynku dostępna jest cała gama propozycji, które różnią się nie tylko wielkością i ogólną konstrukcją, ale także pod względem wyposażenia oraz szeroko rozumianej jakości. Jeśli należysz do początkujących użytkowników tego typu sprzętu, taka różnorodność może nieco przytłaczać. Poniżej podpowiadamy, na jakie aspekty zwrócić uwagę przed zakupem.
Wybieramy przyczepę — na co zwrócić uwagę?
Pierwszym elementem jest oczywiście wielkość przyczepy samochodowej — a tym samym jej masa i ładowność. W kwestii wymiarów należy kierować się przede wszystkim ładunkiem, który zamierzasz przewozić. Warto jednak zostawić sobie pewien margines błędu i wybrać nieco większy model — w ten sposób unikniesz przykrej niespodzianki podczas załadunku, a sama przyczepa będzie bardziej funkcjonalna. Nie bez znaczenia jest także miejsce parkingowe. Lekkie modele dostępne są w wielu różnych wariantach wielkości — ich długość to od 150 cm do nawet 300 cm, szerokość oscyluje natomiast w granicach 100-160 cm.
Co to oznacza w praktyce? Jeśli czeka Cię remont lub budowa, z pewnością znajdzie się okazja, by przewieść płytę OSB. Standardowe wymiary takiej płyty to 250 cm x 125 cm oraz 250 cm x 67.5 cm. W takim przypadku sprawdzą się modele takie jak NIEWIADÓW/BORO Agro BO7265, Neptun N7-263 RT czy też warianty resorowane, jak choćby NEPTUN N7-263 prr oraz TEMARED PRO 2615 R. Przy budowie może się również przytrafić potrzeba przewiezienia europalety (120 cm x 80 cm). Wszystkie powyższe modele mogą pomieścić na sobie co najmniej 2 sztuki. Kolejny popularny materiał budowlany do przewiezienia na przyczepach to płyty kartonowo-gipsowe — tzw. „regips”. Ich standardowa szerokość to 120 cm. Długości są różnie: 200 cm, 240 cm, 260 cm oraz 300 cm. Wymienione wcześniej modele przyczep nie zmieszczą na sobie tylko najdłuższej z płyt. Do regipsu 300×120 cm polecamy natomiast model NIEWIADÓW BD7530YU.
Istotnym aspektem jest również dopuszczalna masa całkowita (DMC). Jest to maksymalna łączna waga przyczepy wraz z ładunkiem określona w świadectwie COC. Aby obliczyć ładowność przyczepy, czyli to ile możemy na nią załadować, należy odjąć od DMC masę własną przyczepy.
Jeśli chodzi o konstrukcję przyczepy samochodowej, tutaj także mamy cech, na które warto zwrócić uwagę pod kątem swoich potrzeb.
-
Resor czy oś skrętna?
Zaletą osi skrętnej jest przede wszystkim cena. Są one najpopularniejsze na ulicy ze względu na to, że są po prostu tańsze. Wcale nie oznacza to, że są złym rozwiązaniem.
Resor z amortyzatorem wygrywa z osią skrętną przede wszystkim tym, że gdy jedziemy z zaczepioną pustą przyczepą, to nie będziemy odczuwać „skakania” przyczepy spowodowanego nierównościami drogowymi.
Jest on też bardziej wytrzymały na przeciążanie ładunkiem.
- Pod kątem przeładowywania jednak najlepiej sprawdzą się przyczepy dwuosiowe zamiast klasycznych – jednoosiowych. Tzw. „tandemy”, które na polskim rynku praktycznie zawsze mają w swojej konstrukcji 2 osie skrętne (a nie resorowane!), co razem według wytrzymałości konstrukcyjnej będzie dawać w teorii 2x większy udźwig niż pojedyncza oś – nawet jeśli jest to oś resorowana. Oczywiście dużo z tych przyczep ma homologacje na 750kg dopuszczalnej masy całkowitej, więc dobierając wagę ładunku należy zwrócić uwagę na to, że o ile konstrukcja przyczepy wytrzyma przewożony ładunek, o tyle zgodnie z literą prawa możemy otrzymać mandat od policji jeśli pojazd będzie przeładowany.
- Dopuszczalna masa całkowita (DMC) – jest to maksymalna łączna waga przyczepy wraz z ładunkiem określona w świadectwie COC. Aby obliczyć ładowność przyczepy, czyli to ile możemy na nią załadować, należy odjąć od DMC masę własną przyczepy. Przyczepy lekkie mają DMC do 750kg, a powyżej tej wartości są przyczepy ciężarowe. Należy przemyśleć ile waży ładunek, który musimy przewieźć, możliwości samochodu oraz posiadane przez kierowcę uprawnienia i w ten sposób wybrać odpowiedni model przyczepy.
- Jeśli chodzi o ramę oraz dyszel to należy zwrócić uwagę na sposób łączenia poszczególnych elementów konstrukcyjnych. Najlepszym i najtrwalszym rozwiązaniem są ramy oraz dyszle spawane. Może je spotkać m.in. w przyczepach Neptun klasy Rustik oraz Pro. Np.:
https://przyczepy.stargard.pl/produkt/neptun-n7-263-2-rt/
Pośrednim rozwiązaniem są konstrukcje przyczepek skręcane śrubami lub nitami.
https://przyczepy.stargard.pl/produkt/niewiadow-bg7527yu/
Lub
https://przyczepy.stargard.pl/produkt/niewiadow-be7320/
Najsłabszą wytrzymałością charakteryzują się przyczepy klasy ekonomicznej, których konstrukcja składa się jedynie z ramo-dyszla oraz bocznych ceowników z blachy zimnogiętej. Np:
https://przyczepy.stargard.pl/produkt/neptun-n7-202-ptd-zestaw/
https://przyczepy.stargard.pl/produkt/tema-eco-2312-zest/
https://przyczepy.stargard.pl/produkt/przyczepa-temared-3-eco-2010/ - Ostatnim elementem konstrukcji na który warto zwrócić uwagę jest to czy przyczepa ma koła z boku ramy, czy pod ramą jak np:
https://przyczepy.stargard.pl/produkt/boro-hochlander-300x150x40/
Umieszczenie kół pod spodem umożliwia otwarcie bocznych burt i zrobienie z przyczepy platformy na towar co pozwala na przewóz ponadgabarytowych ładunków oraz umożliwia załadunek i rozładunek boczny np. za pomocą sztaplarki.
Kolejnym ważnym aspektem przy wyborze przyczepy towarowej jest wyposażenie dodatkowe. Jeśli chodzi o nakrycia ładunku, w ofercie naszej firmy znajdziesz plandeki na stelażu, siatki zabezpieczające ładunek oraz plandeki płaskie. Jednym z najpopularniejszych akcesoriów do przyczep jest koło podporowe, które można kupić w wielu wariantach. Polecamy zakup koła zapasowego razem z mocowaniem, żeby uniknąć niespodzianek w trakcie pracy z przyczepą. Aby zwiększyć przestrzeń ładunkową, możesz natomiast zamontować dodatkowe nadstawki do burt (siatkowe lub burtowe). Dobrym rozwiązaniem są również odpowiednie pasy transportowe oraz zabezpieczenie antykradzieżowe.
Szukasz przyczepy samochodowej? Sprawdź naszą ofertę nowych modeli w wielu różnych odsłonach.