Co to jest laweta i do czego służy?
Lawety samochodowe to przyczepy służące do transportu głównie aut, w praktyce często uszkodzonych lub sprowadzanych zza granicy.
Lawety występują najczęściej w wymiarach od 3m do 8.5m długości oraz ok. 2m szerokości. Lawety oferowane przez nas są wyposażone we wciągarki, ułatwiające załadunek samochodu na przyczepę.
Czym się charakteryzują lawety samochodowe?
Istotnym parametrem cechującym lawety jest ich DMC, czyli dopuszczalna masa całkowita, określana w kilogramach. DMC oznacza dopuszczalną masę całkowitą danego pojazdu – w tym przypadku lawety – zatem określa łączną dopuszczalną masę samej przyczepy i jej ładunku. Ze względu na faktyczne parametry użytkowe danej lawety, oraz deklarację co do DMC już w dokumencie homologacji, możliwa jest niekiedy zmiana DMC deklarowanej dla konkretnej lawety przed rejestracją, poprzez wystawienie nowej homologacji, o ile oczywiście pozwalają na to faktyczne użytkowe parametry danej przyczepy.
DMC zespołu pojazdów – auta i ciągnionej przez nie lawety – skutkuje prawnie na wielu płaszczyznach, przede wszystkich w zakresie wymaganych uprawnień kierującego, obowiązku ponoszenia opłat za korzystanie z niektórych dróg publicznych czy konsekwencji prawnych przekroczenia DMC, czyli przeładowania zestawu. W tych sprawca zapraszamy do lektury kolejnych wpisów na naszym blogu.
Z uwagi na ogólną zasadę, według której masa pojazdu ciągnącego nie może być niższa od ciągniętej przyczepy, aby dany samochód mógł ciągnąć daną lawetę, musi mieć w dowodzie rejestracyjnym w pozycji O1 tą samą lub wyższą wartość DMC, co laweta. Poniżej zdjęcie z dowodu rejestracyjnego pojazdu ciągnącego. Pozycja O1 to maksymalna DMC przyczepy hamowanej, a pozycja O2 – maksymalne DMC przyczepy niehamowanej, jaka może być ciągnięta przez ten konkretny samochód.
Jakie są rodzaje lawet samochodowych?
Pod kątem właściwości praktycznych wyróżnia się standardowe lawety pod jedno auto, mini-lawety, lawety sztywne, lawety uchylne, lawety podwójne i lawety uniwersalne.
Mini-lawety
Mini-lawety najczęściej mają jedną oś i DMC w zakresie 1000-2000 kg. Ich charakterystyczną cechą jest stosunkowo niska masa własna, co przy wskazanym DMC pozwala na ciągnięcie ich przez większe auta z dużą własną DMC. W naszej ofercie znajdziecie Państwo między innymi lawety z firmy BORO Mini-Venus o DMC 1300 kg. Tego typu lawety możemy ciągnąć w większości przypadków posiadając prawo jazdy kategorii B, jednak warunkiem jest nieprzekroczenie przez DMC zestawu 3500 kg. Wówczas nie obowiązuje również opłata e-toll na drogach publicznych.
Lawety sztywne
Najpopularniejsze na rynku są tzw. lawety sztywne, których DMC wynosi 2.500-3.500, a długość 4.4-5 m. Wyróżniamy wśród nich lawety płaskie, których cała przestrzeń ładunkowa jest jedną płaszczyzną – w naszej ofercie między innymi model Mars firmy BORO. Cechą charakterystyczną takich lawet jest wysoki kąt najazdu, co może spowodować problemy z wjazdem niskich sportowych aut. W ofercie mamy także tzw. lawety garbatki – których potoczna nazwa pochodzi od charakterystycznych ścięć z przodu i tyłu przestrzeni ładunkowej lawety – jak oferowany przez nas model Adam firmy BORO. Lawety te cechują się niższym środkiem ciężkości i małym kątem najazdu ułatwiającym wjazd aut o niskim zawieszeniu. Może to jednak niekiedy prowadzić do problemów z rozładunkiem uszkodzonych samochodów. Z kolei lawety o ściętym tyle przestrzeni ładunkowej są najpopularniejsze, mają mały kąt natarcia oraz przód płaski, co eliminuje potencjalne trudności z rozładunkiem uszkodzonego samochodu. W naszej ofercie popularnym modelem tego rodzaju lawety jest Jupiter firmy BORO.
Lawety uchylne
Lawety uchylne cieszą się coraz większą popularnością głównie ze względu na coraz lepszy stan polskich dróg oraz wygodę użytkowania. Lawety mogą być przechylane grawitacyjnie lub za pomocą pompy hydraulicznej. Charakteryzują się niskim środkiem ciężkości głównie ze względu na zastosowanie małych kół – 10 lub 13 cali o niskim profilu, i są idealne na autostrady lub transport na duże odległości. Oferujemy spośród lawet uchylnych między innymi lawety bez podjazdów Lorries seria PLI oraz z krótkimi najazdami, np. Temared 4 Carkeeper 5420S, charakteryzujące się najniższym kątem wjazdu.
Lawety podwójne
Lawety podwójne – służące do transportu dwóch samochodów, popularne są w dużych firmach transportowych. Mają długość ok. 8-8.5m i posiadają dwie lub trzy osie. Większa liczba osi wpływa na stabilność jazdy i lepsze rozmieszczenie ładunku, ale też na większą masę własną przyczepy i w związku z tym mniejszą ładowność. Danymi lawetami również trudniej manewrować na wąskich ulicach czy skrzyżowaniach. Z tego rodzaju lawet mamy w ofercie model Indiana z firmy BORO oraz Car firmy Temared. Do ciągnięcia tego typu lawet potrzebne są większe pojazdy tupu busy lub auta terenowe, które mają większy uciąg na haku.
Lawety uniwersalne „2 w 1”
Lawety uniwersalne „2 w 1” najczęściej wyposażone są w burty oraz najazdy, a nawet w plandekę ze stelażem. Służą do przewozu towaru, samochodów, a nawet mini-koparek. Takie lawety nie mają płaszczyzny ładunkowej wykonanej z blachy LOHR charakterystycznej dla typowych lawet, dzięki której w łatwy sposób można przypiąć koło samochodowe transportowanego auta pasem trzypunktowym, lecz sklejkę wodoodporną. W związku z tym do zamocowanie przewożonego pojazdu należy zastosować pasy szelkowe. Lawety takie cieszą się zainteresowaniem w firmach budowlanych czy gospodarstwach rolnych ze względu na uniwersalność. W naszej ofercie znajdziecie Państwo między innymi model Atlas firmy BORO.
W naszej ofercie znajdziecie Państwo wyposażenie dodatkowe i akcesoria do lawet:
- podjazdy – umożliwiają wjazd pojazdu na lawetę, wykonane z aluminium lub ze stali o długościach od 2m do 3m;
- koła podporowe występują w standardzie zwykłe skręcane, lub typu automat spawane o różnej nośności;
- przyciągarki w zależności od udźwigu oraz rodzaju – ręczne lub elektryczne;
- zaczepy – standardowo lawety są wyposażone w zwykłe, ale warto wyposażyć lawetę w zaczep AKS, który skutecznie tłumi kołysanie i zapewnia komfortowe prowadzenie zaprzęgniętej przyczepy;
- kliny zapobiegające przemieszczaniu się pojazdów przewożonych na lawecie – zarówno metalowe jak i plastikowe;
- lampy LED stanowiące oświetlenie znacznie poprawiające widoczność pojazdu na drodze, znacznie trwalsze od tradycyjnego oświetlenia i pobierające mniej prądu;
- koła zapasowe – niezbędny element każdej przyczepy;
- zabezpieczenie antykradzieżowe.
-
Przyczepa NIEWIADÓW BR2 JUPITER NMB 2700 4,5 13″
-
Przyczepa laweta Temared UNIVERSAL 5121/3 S 3,5T
-
Przyczepa laweta TEMARED CAR PLUS 5020/2 S 3,5T
-
Przyczepa NIEWIADÓW BR3 JUPITER 5,5×2,1 3500 AL 10
-
Przyczepa NIEWIADÓW BR3 3500 Indiana ECO 8,5X2,1
-
Przyczepa NIEWIADÓW BR3 ATLAS 6,0 3500 alu burty
-
Przyczepa Wiola W22R L27G45P laweta dwuosiowa z podłogą z PANELI ALU
-
Przyczepa Wiola W23R L35G55P laweta trzyosiowa z podłogą z PANELI ALU Uchylna
-
Laweta samochodowa BORO INDIANA 8,0×2.1 ECO ALU