Odpowiednia kategoria prawa jazdy dla przyczepki samochodowej
Jaką przyczepę mogę ciągnąć posiadając prawo jazdy kategorii B?
Jest to najczęściej pojawiające się pytanie u osób, które postanowiły zakupić przyczepę i rozpoczęły poszukiwania odpowiedniego dla siebie modelu.
Przepisy w tym temacie są dosyć zawiłe i aby rzetelnie odpowiedzieć na to pytanie należy rozpocząć od objaśnienia dwóch podstawowych pojęć: „przyczepa lekka” oraz „przyczepa inna niż lekka”, potocznie zwana przyczepą ciężarową.
„Przyczepa lekka” to taka, której DMC (dopuszczalna masa całkowita) nie przekracza 750 kg. Nie ma tutaj żadnego znaczenia według polskiego prawa liczba osi, jej rozmiar oraz czy przyczepa ma układ hamujący. Najczęściej ze względów praktycznych będzie to pojazd jednoosiowy, niehamowany. Nie ma jednak żadnych przeszkód, abyśmy na kategorię B (bez dodatkowych uprawnień) pociągnęli za samochodem:
- przyczepę na 2 osiach DMC 750 kg (https://przyczepy.stargard.pl/produkt/neptun-n7-263-2-rt/),
- przyczepę jednoosiową lub przyczepę dwuosiową hamowaną DMC 750 kg (https://przyczepy.stargard.pl/produkt/neptun-n07-263-2-kps/),
- przyczepę o rozmiarze 380cm x180cm DMC 750 kg (https://przyczepy.stargard.pl/produkt/neptun-n7-380-m18r/).
Pamiętać jednak należy, że zgodna z przepisami ładowność takiej przyczepy to DMC pomniejszona o masę własną przyczepy.
„Przyczepa inna niż lekka” to taka, której DMC (dopuszczalna masa całkowita) przekracza 750 kg. Przyczepy takie obligatoryjnie muszą być wyposażane w układ hamujący oraz oświetlenie posiadające światło wsteczne. Przyczepy ciężarowe występują zarówno z jedną, dwoma jak i trzema osiami.
Na prawo jazdy kategorii B, lecz z dodatkowym kodem – 96, możemy kierować pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej nie większej niż 3500 kg i ciągnąć przyczepę lekką o DMC do 750 kg. Łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów może wynosić w tym przypadku maksymalnie 4250 kg. Wymóg posiadania kodu 96 do prawa jazdy kat. B wynika z art. 6 ust. 2 w związku z art. 6 ust. 1 pkt 6c ustawy o kierujących pojazdami. Wpis w dokumencie prawa jazdy kodu 96 następuje na podstawie egzaminu praktycznego dostępnego dla posiadaczy kat. B.
W przypadku zamiaru ciągnięcia na podstawie prawa jazdy kat. B z kodem 96, przyczepy innej niż lekka, czyli takiej której DMC jest większe niż 750 kg, łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów nie może przekroczyć 4.250 kg.
Z kolei w ramach praw jazdy kat. B bez dodatkowego kodu kierujący posiada uprawnienia do ciągnięcia przyczepy innej niż lekka, o ile jednak łączna DMC auta i przyczepy nie przekroczy 3.500 kg.
Przykład: jesteśmy posiadaczem samochodu, którego dopuszczalna masa całkowita (pole F.2 w dowodzie rejestracyjnym) to 2150 kg. Mieszcząc się w kategorii B prawa jazdy, bez dodatkowego kodu 96, możemy podczepić przyczepę ciężarową o DMC nie większym niż 1350 kg, a posiadając kod 96 – przyczepę o DMC 2.100 kg. Pamiętać przy tym należy, że w żadnym razie rzeczywista masa przyczepy nie może przekroczyć rzeczywistej masy pojazdu.
Kiedy zatem potrzebuję kategorię B+E?
Kategoria B+E uprawnia do kierowania pojazdem określonym dla kat. B – czyli o DMC nie przekraczającej 3.500 kg, wraz z przyczepą, przy czym DMC przyczepy nie może przekraczać 3.500 kg.
Uprawnienia uprawnieniami, a co z opłatą e-TOLL?
Poruszając się z przyczepą po drogach objętych opłatami (autostrady, drogi ekspresowe i niektóre drogi krajowe) musimy wykazać się czujnością, gdyż może spotkać nas niemiła niespodzianka w postaci mandatu od Inspekcji Transportu Drogowego. Każdorazowo po przekroczeniu przez zestaw DMC 3500 kg (niezależnie czy ciągniemy przyczepę lekką czy ciężarową!) obowiązuje nas opłata.
Przykład: do samochodu, który ma DMC 3000 kg podczepiliśmy przyczepę o DMC 750 kg – wystarczy kategoria B, obowiązuje nas e-TOLL.
Co z przeglądami technicznymi?
Nowe przyczepy lekkie, zwolnione są z corocznego przeglądu na stacji diagnostycznej. Urzędnik w wydziale komunikacji podczas rejestracji umieści w dowodzie rejestracyjnym zapis o „przeglądzie bezterminowym”.
Przyczepy ciężarowe pierwszy przegląd muszą przejść po 3 latach od daty rejestracji, kolejno po 2 latach i następnie corocznie. Podczas przeglądu poza ogólną kondycją przyczepy diagnosta sprawdzi przede wszystkim hamulce i oświetlenie.
Powyższy artykuł odnosi się do przepisów obowiązujących w Polsce. Wybierając się w trasę do innego kraju warto zapoznać się z przepisami dla kraju, przez który będziemy podróżowali.
-
Przyczepa samochodowa Zasław 265SU XL
-
Przyczepa lekka Temared Weld kipp 2314 230x137cm 750KG
-
Przyczepka samochodowa TEMARED PRO 2612 750KG
-
Przyczepka Temared Weld Kipp 2014 750KG 201x136cm
-
Przyczepka resorowana Temared Weld Kipp 2014/R 201x136cm 750kg
-
Przyczepa resorowana TEMARED PRO 2312/R 750KG 230x126cm
-
Przyczepka samochodowa TEMARED PRO 2312 230x126cm 750KG
-
Przyczepka resorowana TEMARED PRO 2012/R 200x126cm 750kg
-
Przyczepa NEPTUN REMORQUE 3 N13-253 PRO